Ank Wickel pleit voor toevoeging van kür op muziek aan kampioenschappen

Ank Wickel uit Apeldoorn werd in maart districtskampioen dressuur mennen in de klasse Z/ZZ met haar Steehorst Free Pearl Diva (v. Shamrock Backstage Imperial x m. Steehorst Freeway). We treffen een blije winnares: “Het kampioenschap was prima georganiseerd door de Lange Boom. De dag duurde van half tien tot vijf uur. De prijsuitreiking van de dressuur was tussendoor zodat de deelnemers die al klaar waren naar huis konden. De prijsuitreiking was feestelijk: mooie linten en leuke prijzen met het logo van mendistrict Oost er op. Het liep allemaal gesmeerd en er was een hele leuke- en sportieve sfeer tussen de menners onderling.

Ank Wickel / foto Karen Stork

Ank Wickel / foto Karen Stork

Ex aequo
“De Z/ZZ dressuur was een heel mooi kampioenschap en heel spannend. Op papier waren alle vier de geselecteerden, kanshebbers. De punten lagen heel dicht bij elkaar. Nummer een en twee waren exact gelijk geëindigd. De ex aequo regeling werd toegepast. Op het eerste punt waren we nog ex aequo maar op het volgende punt had ik een punt meer. Het was heel spannend”. Ank heeft in het verleden met Gentleman (v. Brakenhoeve’s Emiel x m. Maureen) al eens het districtskampioenschap vaardigheid gewonnen. Zowel met Steehorst Free Pearl Diva werd ze al eens reserve kampioen in de klasse L als met haar tweespan Steehorst Lantos (v. Steehorst Juan x m. Steehorst Freeway) en Steehorst Free Pearl Diva.

Erg tevreden
“Er werd een proef gereden die beoordeeld werd door twee juryleden. Mijn pony liep goed. Ik ben er heel erg tevreden over. Diva kan weleens kijkerig zijn. Het kampioenschap was in onze eigen manege. Er stonden dingen die er anders niet staan: mooie doeken maar ook juryhokjes die er anders niet staan. Diva liep echt naar mijn zin.

Buiten uitstappen
Omdat ik als een na laatste moest rijden, heb ik weinig van de anderen gezien. Toen ik klaar was ben ik expres buiten uit gaan stappen. Ik dacht ik hoor het wel als het allemaal klaar is. We hadden het alle vier kunnen winnen. We rijden op de wedstrijden altijd tegen elkaar. Je komt elkaar altijd tegen. De ene keer wint de een; de andere keer wint de ander en dat is altijd heel leuk.

Ank Wickel met Steehorst Free Pearl Diva

Ank Wickel met Steehorst Free Pearl Diva / foto Karen Stork

Kür op muziek
Er bestaat (nog) geen nationaal indoor kampioenschap zoals onder het zadel. “We willen dat ook bij het mennen aan gaan kaarten. Ik heb geen idee waarom dat niet georganiseerd wordt. Het zou heel leuk zijn als dat wel zo zou zijn. We willen er volgend jaar ook heel graag kür op muziek bij hebben. In Oost zijn ze daar al mee bezig voor de M de Z en de ZZ. Als de kür een onderdeel van het kampioenschap zou zijn, zou dat wel heel leuk zijn. Dat het kampioenschap uit een gewone proef en een kür zou bestaan, dat zou leuk zijn natuurlijk. Onder het zadel gebeurt dat ook.

Try out
Een kür bestaat uit vijftien verplichte onderdelen uit de gewone proef. Zoals een dubbele S met een hand en twee galopwissels noem maar op. Het is een vrije proef op muziek. Je wordt beoordeeld op de technische uitvoering en de artistieke uitvoering. Onlangs in Ermelo was er een try out van een kür op muziek en dat was heel erg leuk. Het was de eerste opzet”. Olga Kegel en Geke Ravenhorst namen met hun Welsh aanspanning ook deel aan het nieuwe initiatief.

Showen
“Het is leuk dat de Welsh pony’s het aangespannen gewoon heel goed gedaan hebben in Oost op het districtskampioenschap. De Welsh pony onderscheidt zich bij de uitstraling, vind ik. Het zijn gewoon pony’s die showen in de ring”, aldus de kersverse kampioen dressuur Z/ZZ van mendistrict Oost.

Plaats een reactie